Přeskočit na obsah Přeskočit na postranní panel Přeskočit na zápatí (patičku)

Technické muzeum Tatra Kopřivnice

Pokud vyrazíte s rodinou na dovolenou do Beskyd, neměli byste si nechat ujít možnost navštívit technické muzeum Tatra. Město Kopřivnice proslavily převážně dvě věci – automobilka Tatra a rodák Emil Zátopek. V Technickém muzeu Tatra Kopřivnice si můžete připomenout obojí, historii výroby automobilů i slavnou sportovní kariéru Emila Zátopka a prohlédnout si trofeje a ocenění, které získal tento slavný olympionik. Muzeum je ale především neucelenější sbírkou věnovanou kopřivnické vozovce, později slavné automobilce Tatra. Najdete tu 60 vozů z produkce firmy, mezi nimi jsou auta osobní i nákladní a to ze všech etap výroby továrny v průběhu času. Exponáty doplňují také podvozky, motory, modely, designérské návrhy, ceny ze soutěží a závodů a mnoho dalšího.

Muzeum Tatra
Expozice dobové dílny v technickém muzeu Tatra

Dnešní automobilka Tatra byla původně založena jako malý rodinný podnik na výrobu kočárů a bryček, stalo se tak v roce 1850 Ignácem Šustalou. Firma se poměrně rychle rozrůstala a brzy se začala rozšiřovat i oblast vyráběných vozů. V roce 1880 tu tak spatřily světlo světa první zdejší železniční vagóny a o sedm let později i první osobní automobil, proslulý Präsident. To byla velká sláva, jelikož šlo o jeden z prvních osobních automobilů v celé střední Evropě vůbec. Už o rok později pak přišel první nákladní automobil vyrobený v této továrně a právě tyto náklaďáky pak firmu proslavily zřejmě nejvíce. S postupujícími lety se střídali majitelé i jména firmy, sláva a věhlas však zůstávaly. Časem se také rozrostlo portfolio vyráběných vozidel, nechyběly mezi nimi kromě osobních, nákladních a užitkových automobilů ani tramvaje, trolejbusy, autobusy, motorové železniční vozy a vagóny. Výrobu bylo třeba rozdělit do více jednotlivých závodů, v Kopřivnici tedy zůstala převážně výroba nákladních automobilů a spalovacích motorů.

muzeum tatra
Tatra je od počátků spojená také s armádou

V muzeu jsou k vidění například zajímavé aerodynamické vozy, které byly inspirací pro další vývoj nejen u nás, ale na celém světě, motorový vagón „Slovenská strela“, samozřejmě slavný Präsident, prototyp motorových saní, osmiválcový tankový motor, akrobatický dvouplošník a mnoho dalšího. Po celé expozici jsou rozmístěni elektroničtí průvodci, díky kterým se dozvíte vše podstatné a také zajímavé o těchto automobilech a dalších exponátech. Zvláštní místnost, Síň slávy, je věnovaná Emilu Zátopkovy a jeho manželce Daně, taktéž slavné olympioničce a sportovkyni. Expozice je pojata netradičně a moderně, výsledný dojem dokresluje hra stínů a světel a také neotřelé uspořádání a představení trofejí, medailí a vyznamenání, která se podařilo této jedinečné dvojici za svou kariéru nasbírat. Kromě těchto ocenění tu najdete také dobové fotografie, životopisy, upomínkové předměty, například startovní číslo Emila Zátopka z legendárních OH v Londýně nebo jeho reprezentační bundu a další zajímavé věci. Součástí je také shlédnutí dokumentárního filmu o tomto slavném kopřivnickém rodákovi.

Tatra
Hasičské speciály také patří do portfolia Tatry

Kromě Technického muzea Tatra jsou v Kopřivnici ještě dvě další muzea, která stojí za pozornost. Pokud plánujete i jejich návštěvu, můžete využít zvýhodněné okružní vstupenky, která vás opravňuje ke vstupu do všech tří muzeí. Jedno se jmenuje Lašské muzeum, nachází se v Šustalově vile a ukazuje návštěvníkům, že kromě továrny na automobily tu celých 150 let existovala také továrna s výrobou hliněného zboží. Prohlédnete si zde talíře, džbány, misky, hrníčky, ale také kachle a krásná kachlová kamna. Je tu připomínán i malíř a ilustrátor Zdeněk Burian, který také patří mezi slavné kopřivnické rodáky. Muzeum Fojtství pak dokládá historii nejen automobilky, ale celé Kopřivnice a zdejších obyvatel.

Dozvědět se něco nového a zajímavého, to je účelem návštěvy muzeí. V těchto třech se vám takového cíle jistě bohatě dostane.

Zanechat komentář

0/5

X